Перехід до обігової економіки: переосмислити діючі бізнес-моделі

План дій для переходу до обігової економіки, прийнятий ЄС на початку цього року, вимагає трансформації існуючих бізнес-моделей на більш стійкі. Один із способів такої трансформації - перехід від моделей, що базуються на продажі кінцевого продукту, на такі, що базуються на продажі сервісу. "Тут справжнє питання, що насправді потрібно - свердло або просто діра в стіні", - сказав Дуве Ян Жустра у своїй презентації під час вебінару "Circular Design - Gain Business Resilience After Covid-19", організованому посольством Королівства Нідерландів в Україні та ReThink Ukraine 18 серпня.

У світі вже є багато прикладів успішного бізнесу, орієнтованого на сервіс, що продає такі послуги, як освітлення, робоче середовище, мобільність тощо. Наприклад, компанія Xerox однією з перших перейшла з продажу копіювальних машин до продаж послуги фотокопіювання, стягуючи з  клієнтів плату за кожну копію, залишаючи копіювач у своїй власності та забезпечуючи догляд за обслуговуванням продукту.

Для старшого покоління щомісячна або щоразова плата за послугу немислима, оскільки за 2-3 роки ви можете витратити стільки ж, скільки вартує новий продукт. Однак, зручність  сервісно - орієнтованої моделі обумовлена відсутністю необхідності споживачеві турбуватися про технічне обслуговування, транспортування або ремонт (це все включено в плату); це  дуже популярно серед молодого покоління.

Така бізнес-модель надає стимули для виробництва більш стійкої продукції, яка може обслуговувати замовника довше та за нижчою ціною, оскільки покладає відповідальність за життєвий цикл товару на виробника, а не на замовника.

Ольга Ігнатенко,
Інформаційний центр "Зелене досьє"